Корисна інформація про Державний реєстр речових прав на нерухоме майно
Житло, збудоване до 2013 року, варто зареєструвати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (ДРРП).
По-перше, це допоможе за потреби швидко і без проблем подати заяву на компенсацію єВідновлення;
По-друге, значно спрощує отримання інших державних послуг з нерухомістю і захищає від низки шахрайських схем з вашим майном.
Останніми тижнями у ЗМІ та соцмережах шириться інформація про те, що українці можуть втратити житло, збудоване у 80-90-х роках минулого століття, якщо не зареєструють його у ДРРП. Це абсолютно не відповідає дійсності, зазначаємо, що внесення житла у Реєстр виключно добровільне і не має нічого спільного з втратою права власності на нього.
Що таке ДРРП, коли і для чого його створили:
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно — це єдина державна інформаційна система, яка істить відомості про права людини на нерухоме майно.
Реєстрація речових прав на своє нерухоме майно у ДРРП це, по суті, офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідний реєстр створили у 2013 році і тому все житло, яке було побудоване з того часу, в ДРРП вноситься власником до ДРРП. У випадку, якщо йдеться про житло, побудоване до 2013 року, тобто до запуску відповідного Реєстру, вносити у систему дані про нього власник повинен самостійно. Але ця опція виключно добровільна.
Навіщо потрібно вносити житло у ДРРП:
Останнім часом одна з головних причин внесення громадянами житла, яке було збудоване до 2013 року, —послуга єВідновлення.
Оскільки інформація про те, що без реєстрації житла у ДРРП отримати компенсацію за програмою єВідновлення буде неможливо звучала неодноразово, українці почали вносити своє житло у ДРРП більш активно.
«При цьому, на жаль, багато громадян були навіть не в курсі, що такий реєстр існує і житло у ньому краще зареєструвати. Важливий момент — це актуально тільки для житла, яке було збудовано до 2013 року. Житло, збудоване пізніше також необхідно вносити до ДРРП».
Рішення щодо внесення або невнесення житла у ДРРП виключно добровільне. Тобто робити це українців силоміць ніхто не змушує.
Однак зробити це бажано з кількох причин. Серед них те, що:
Вчинення будь-яких дій з нерухомим майном можливе лише за наявності відомостей у цьому Реєстрі;
Лише зареєстровані у ДРРП права мають юридичну силу перед іншими (третіми) особами, а зареєструвати за собою права на нерухомість може лише особа, якій вона належить;
Створення додаткових гарантій та зведення до мінімуму можливості недобросовісних осіб зареєструвати на себе права, які їм не належать;
Захист майна від шахрайства, адже підробити правовстановлюючі документи в паперовій формі значно легше, ніж в електронній;
ДРРП є перешкодою для проведення незаконних операцій з нерухомістю;
ДРРП робить неможливим потрапляння копій документів до третіх осіб;
У разі відсутності документів про право власності, таке право підтверджується на підставі інформації з ДРРП, яка отримується шляхом безпосереднього доступу до нього, без вимоги відповідних дублікатів документів;
ДРРП забезпечує захист і дотримання прав людини внутрішньо переміщених осіб та осіб, які постраждали від війни;
За допомогою ДРРП простіше замовити адміністративні послуги тощо.
«Електронні, цифрові реєстри — один з найголовніших антикорупційних запобіжників, тому тотальная цифровізація, як ми її називаємо, один з найважливіших антикорупційних заходів.
Що буде якщо, житло не внести у ДРРП:
Житло, яке не зареєстроване у ДРРП, в українців ніхто не відбиратиме. Це припущення, зазначила вона, абсолютно не відповідає дійсності. Але у випадку, якщо житло було знищене в результаті російської збройної агресії, громадянин не зможе, на жаль, отримати за це компенсацію за програмою єВідновлення.
«Наразі ми бачимо, що невнесення житла у ДРРП — найчастіша причина відмови у компенсації. Втім загальна кількість відмов у компенсації доволі незначна. Але це не означає, що з цим потрібно зволікати, особливо жителям тих регіонів, житло яких перебуває у зоні ризику».
Як внести житло у ДРРП:
Наразі передбачено два способи внесення інформації про власника до Державного реєстру прав на нерухоме майно:
через портал Дія або через Центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи) чи нотаріуса.
Для того, щоб внести інформацію через Дію, необхідно:
- Створити електронний підпис, якщо його немає;
- Зареєструватися або авторизуватися в кабінеті громадянина на сайті Дія за допомогою електронного підпису;
- Перевірити особисті дані в профілі користувача, якщо відбулися зміни, то необхідно їх оновити;
- Заповнити онлайн-форму на отримання послуг;
- Завантажити документи про зареєстровані речові права на об’єкт нерухомості (видані до 1 січня 2013 року);
- Підписати заяву електронним підписом.
Для внесення інформації через портал ЦНАП або через нотаріуса необхідно:
- Підготувати паспорт, номер платника податків, правовстановлюючі документи щодо об’єкта нерухомого майна або їхні копії;
- Звернутися до нотаріуса/реєстратора з цими документами;
- Для уточнення інформації щодо права власності реєстратор/нотаріус формує письмовий запит до Бюро технічної інвентаризації (БТІ) для особистого звернення;
Звернутися з письмовим запитом до комунального підприємства БТІ за територіальною належністю щодо нерухомого майна. Якщо таке бюро ліквідоване, необхідно звернутись до БТІ, яке стало правонаступником архівних документів.